Een keer per jaar organiseren wij de Klantendag Benchmark Gemeentelijk Groen.
Tijdens deze dag wordt informatie gegeven over het project, de cijfers toegelicht en over plannen gediscussieerd.
Daarnaast zijn er interessante presentaties over onder andere het onderzoek van Wageningen University & Research en zijn er boeiende workshops.
Uiteraard is er ook veel tijd om te praten met collega-groenbeheerders.
De Klantendag is bedoeld voor de leden van de BGG, maar ook niet-leden zijn van harte welkom.
Naast de jaarlijkse klantendag organiseert de Benchmark Gemeentelijk Groen ook elk jaar een excursie.
De excursie is meestal in de gemeente van een lid van de BGG.
Klantendag 2024 20 november 2024
Op 20 november 2024 organiseren we de jaarlijkse klantendag van de Benchmark Gemeentelijk Groen (de 26e editie).
We hebben weer een mooi programma samengesteld.
Als altijd is de kern de resultaten van de benchmark.
Daarnaast besteden we aandacht aan de prestaties van de gemeenten bij de 3-30-300 regel (aantal bomen in het uitzicht, boomkroonbedekking en afstand tot buurtparkje).
In de middag zijn er presentaties en discussie over de nieuwe bomentabel, over de Handreiking groen in en om de stad en over monitoring Groennormen.
De Klantendag vindt plaats op de Campus Wageningen, Gebouw Lumen (100), zaal Lumen 1
en 2. Droevendaalsesteeg 3, 6708 PB WAGENINGEN
De Klantendag wordt georganiseerd voor de leden van de Benchmark Gemeentelijk Groen.
Ook belangstellende van andere gemeenten zijn van harte welkom.
U kunt zich tot en met 14 november aanmelden.
Aanmelden kan door een mailtje te sturen naar: Rob Smidt.
Programma 2024
v.a. 9.30
Inloop met koffie
10.00
Welkom en opening (Vivienne van Sante)
10.10
Uitkomsten benchmark (Anjo de Jong)
10.40
Interactieve rapportage (Joop Spijker)
11.00
Koffie/thee/chocolademelk
11.15
3-30-300 regel benchmark (Joop Spijker)
12.00
Praktische BGG onderwerpen
12.15
Lunch
12.45
Wandeling campus
13.30
De nieuwe bomentabel (Jelle Hiemstra, WUR)
14.10
Handreiking Groen in en om de stad
(Ciska van Alphen, LVVN)
14.40
De Quiz
14.55
Pauze
15.10
Monitoring Groennormen (Lodewijk Hoekstra)
15.50
Afronding
16.00
Afsluitende borrel
16.45
Einde
BGG-excursie Arnhem - 17 mei 2024
Naast de klantendagen organiseren we ook elk jaar een excursie.
Dit jaar was de excursie op vrijdag 17 mei.
We organiseerden deze excursie samen met de gemeente Arnhem, waar de excursie ook plaatsvond.
Thema van de excursie was De groenwaarde van Arnhem.
Het programma was:
  9.30
Inloop
10.00
Start (korte) presentaties vanuit Arnhem
- Waarden gestuurd beheer
- Groenstructuur beleidsplannen
- Organisatie uitvoering
- Bewonersparticipatie en WGA
Klantendag 2023 15 november 2023
De jaarlijkse klantendag was dit jaar op 15 november in Wageningen.
Het was dit jaar weer zeer informatief en ook zeer feestelijk omdat de benchmark in 2023 25 jaar bestaat.
De dag werd zelfs zo'n groot succes dat Dennis de Heer (gemeente Hoorn, voorzitter klantenraad BGG) het de meest briljante klantendag ooit noemde.
Ook dit jaar was er veel animo voor de klantendag.
Programma:
  9.30
Inloop met koffie/thee en gebak
10.00
Opening dagvoorzitter (Dennis de Heer)
10.10
Resultaten BGG 2022 (Anjo de Jong)
10.40
Enquete Beheer Gazon (Jaap van Raffe)
10.50
Discussie en bespreken enkele trends
11.10
Koffie
11.25
De interactieve rapportage (Ronnie van Kempen)
11.50
25 jaar BGG (incl. quiz) (Joop Spijker)
12.20
Zeer beperkte lunch + krentenbollen
13.00
Bezoek campus / Bodemmuseum
13.30
Benchmark gemeenten (op wijkniveau) van boomkroonvolume en nabijheid park (Joop Spijker, Dirk Voets)
14.30
Pauze
14.45
Klimaatverandering en boomsoorten NL (Marc Ravesloot)
BGG-excursie Den Haag 16 juni 2023
Op vrijdag 16 juni waren de aangesloten gemeenten van de Benchmark Gemeenteijk Groen te gast in Den Haag voor een ochtend met interessante lezingen en een middag met een rondleiding door het stadscentrum. Centraal deze dag stonden het groenbeheer rondom stadsbomen en de uitbreiding van het areaal groen tot een aaneengesloten park met diverse groene routes door de stad.
Tijdens het ochtendprogramma was er veel te leren.
Ochtendprogramma
Het ochtendprogramma bestond uit een aantal interessante lezingen:
1. Algemene inleiding over belang van stedelijk groen Joop Spijker (WUR, projectleider van de Benchmark Gemeentelijk Groen) licht het belang van het stedelijk groen in de stad toe in relatie tot de uitdagingen waar de steden voor staan i.v.m. klimaatverandering. 2. Extra groen in de stad Ralph Pitlo (gemeente Den Haag) vertelt in zijn verhaal hoe Den Haag met het groen zorgt voor leefkwaliteit en wat de kansen zijn voor extra groen in de stad. 3. Nota Stadsbomen Paul Boeters (gemeente Den Haag) gaat, enthousiast vertellend, in op hoe de Nota Stadsbomen, het Routeboek Stadsbomen in Beheer en het Routeboek Stadsbomen in Projecten, bijdragen tot de leefkwaliteit in de stad. 4. Stadsnatuur: Wat moet je ermee? De Haagse stadsecoloog Martin van den Hoorn brengt ons tijdens/na de lunch een interessant verhaal hoe steden hun eigen natuurwaarden hebben. Martin toont ons hoe de lange geschiedenis van de ecologische verbindingszones in Den Haag leiden tot een Stedelijke Groen Hoofdstructuur, vermeld in de Nota Stadsnatuur.
Middagprogramma
's Middags was er een stadswandeling langs onder andere Spuiplein en Turfmarkt, Plein (nabij Lange Poten), Malieveld, Lange Voorhout, (Paleis) Kneuterdijk, Buitenhof en De Passage,
Tijdens de stadswandeling was er met name aandacht voor de stadsbomen in Den Haag.
De dag werd afgesloten met een drankje op een heerlijk terras (of eigenlijk andersom: met een heerlijk drankje op een terras).
Een boom biedt enige schaduw en verkoeling tijdens de middagexcursie.
Het complete verslag van de excursie en de presentaties zijn hieronder te downloaden.
Klantendag 2022
Na een aantal online-events kon dinsdag 1 november eindelijk weer een klantendag live worden gehouden.
Ook deze keer was dat op de campus van Wageningen University & Research.
Een groot aantal leden, maar ook een aantal gemeenten die nog geen lid zijn van de Benchmark Gemeentelijk Groen, woonden de klantendag bij.
Het programma werd zeer gewaardeerd door de aanwezigen, wat onder andere bleek uit de achteraf gehouden enquête.
De klantendag was zeer druk bezocht
Programma Klantendag 2022:
  9.30
Inloop met koffie/thee en gebak
10.00
Opening dagvoorzitter
10.05
Resultaten van de benchmark
10.55
Resultaten Enquête Baten Groen
11.25
Koffie
11.40
Groen en gezondheid
12.20
Quiz
12.30
Heerlijke lunch
13.00
Rondwandeling over campus
13.30
Groen en investeringen
14.30
Interactieve discussie
15.30
Afsluiting
15.45
Afsluitende borrel met feestelijke hapjes
Het verslag van de klantendag en samenvattingen van de interessante lezingen vindt u in de nieuwsbrief.
Winnaar Sjoerd de Boer (Enschede - midden), nummer 2 Vivienne van Sante (Arnhem - links voor de kijker) en quiz-master Joop Spijker (rechts)
BGG-excursie Floriade 7 juni 2022
Met ca. 30 deelnemers hebben we een geslaagde excursie gehad op het Floriade-terrein van Almere. We werden welkom geheten door Peter Post van de gemeente Almere en begonnen met drie presentaties binnen, allemaal passend in het Floriade-thema Growing green cities. Monique van der Plas (gem. Almere) vertelde over hoe de burgers in Almere enthousiast worden over vergroening. Groene speldjes, groene buren en deelname aan het WK-tegelwippen passeerden de revue. Aansluitend benadrukte Joop (WUR) de grote uitdagingen voor de mens deze eeuw, zoals klimaatverandering en het verlies aan biodiversiteit. Maar ook de stad kan verantwoordelijkheid nemen voor oplossingen die het klimaat minder belasten (bijv. door CO2-vastlegging) en groene steden kunnen zeer helpen bij de aanpassing aan het nieuwe klimaat, bijv. bij wateropvang en hitte-reductie.
Luisteren naar Monique van der Plas, Joop Spijker en Marc Ravesloot.
Marc Ravesloot (WUR) vertelde over de nieuwe onderzoeken die naar stadsbomen plaatsvinden. Bomen spelen immers een grote rol om deze doelen te bereiken. De toegelichte projecten zijn (1) Kritische Prestatie Indicatoren van bomen. Dit project kan helpen bij het ontwikkelen van een eenvoudig monitoring kader om daadwerkelijk te volgen welke prestaties bomen leveren bij belangrijke ecosysteemdiensten. Er worden er in eerste instantie twee ontwikkeld, één gericht op een real time dashboard wat de groene infrastructuur in uw gemeente doet om sociale activatie van burgers te monitoren en de ander die een real time gemeten dashboard gaat worden die de vitaliteit van iedere individuele straatboom aangeeft. Het tweede project is CSI trees: klimaatbomen met toekomst. In dit project worden nieuwe geactualiseerde winterhardheidskaarten berekend, worden zoekprofielen opgesteld om nieuwe soorten gericht te kunnen zoeken in de oorsprong gebieden (biomen) aan de aan de hand van gemeten local climate map's van Nederlandse steden.
Tot slot wordt een meetlijn ontwikkeld waarin de stressrespons van bomen onder gecontroleerde omstandigheden wordt gemeten. Dit leidt tot een classificatiesysteem voor stadsbomen. Een next step op het gebied van de juiste boom op de juiste plek.
Tenslotte werd de deelnemers nog gewezen op gemakkelijk toegankelijke informatie over wat groen in de stad vermag, zoals te vinden in de door Wageningen University & Research samen met de Stichting De Groene Stad ontwikkelde factsheets groen en wonen, groen en werken, groen en leren, groen en zorg en algemene aspecten, en tevens in de brochure Sustainable Development Goals SDG's als leidraad voor stedelijk groen.
Zie
De Groene Stad
en
SDG's als leidraad.
Excursie over het terrein van de Floriade.
's-Middags kregen we een excursie van ruim 1,5 uur over het terrein van de Floriade. Veel inspirerende duurzame groene oplossingen en voorbeelden van circulair bouwen zijn daar zichtbaar. Na de afsluitende borrel werd door veel deelnemers gebruik gemaakt van de mogelijkheid om na de afsluitende borrel op eigen gelegenheid een en ander nog wat beter te bekijken, want in een excursie van 1,5 uur kun je slechts een deel van alle interessante zaken bekijken.
Al met al kijken we terug op een geslaagde BGG-Excursie. Het was erg fijn om na twee lange covid-jaren voor het eerst als netwerk weer live elkaar te kunnen ontmoeten.
Klantendag 2021
Op 7 december van 14:00 - 16:00 uur organiseerde de Benchmark Gemeentelijk Groen weer haar jaarlijkse Klantendag.
Als gevolg van de beperkingen i.v.m. Covid19 was dit in de vorm van een (serie) webinar(s) (in teams).
Programma
1.
Opening
2.
Presentatie resultaten benchmark (Anjo de Jong)
3.
Presentatie waarde/baten van bomen (Jelle Hiemstra)
Online bijeenkomst Groen en het college-akkoord
Na twee eerdere succesvolle webinars organiseerden we op donderdag 18 mei 2021 van 14:00-16:00 uur een derde online bijeenkomst
met als thema: Groen en het college-akkoord, dit ter voorbereidingen op de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022.
De bijeenkomst vond plaats via Microsoft Teams, zodat iedereen mee kan spreken en discussiëren.
Het webinar stond wederom onder leiding van dagvoorzitter Dennis de Heer (gemeente Hoorn), voorzitter van de Klantenraad van de BGG.
Centrale vraag in het webinar was: Op welke wijze kunnen groene data worden ingezet bij de ambtelijke voorbereidingen voor het college-akkoord en/of bij het vaststellen van het groenbeleid?
Programma
1.
Welke groene data zijn beschikbaar (Joop Spijker) 30 min
2.
Hoe krijg je als ambtenaar aandacht voor groen in het collegeprogramma / bij het bestuur en
kunnen groene data hierbij helpen? (presentatie van Aad van Leeuwen (Rotterdam) en Eric Pol (Utrechtse Heuvelrug) (elk 15 minuten)
3.
Korte pauze
4.
Hoe kunnen de groene ambities van het college-akkoord worden gerealiseerd (Robbert Snep) (30
min)
5.
Discussie o.l.v. dagvoorzitter Dennis de Heer (25 min)
Online bijeenkomst Biodiversiteit
In aansluiting op de eerste online Klantendag in november 2020, organiseerden we op donderdag 21 januari van 10:00 - 12:00 uur
een tweede online bijeenkomst met als thema Verdieping van Biodiversiteit en Ecologisch beheer.
De bijeenkomst vond plaats via Microsoft Teams, zodat de deelnemers mee konden spreken en discussiëren.
Programma donderdag 21 januari 10:00 - 12:00:
-
10.00: Opening (Dennis de Heer, gem. Hoorn, voorzitter Klantenraad)
-
Een nadere blik op biodiversiteit (Fabrice Ottburg, Wageningen Environmental Research)
-
5 minuten pauze
-
Organisatie van het ecologisch beheer (bestekken) (Arjen Verboom, Waterschap Vallei en Veluwe)
-
Ecologisch beheer; berekening van kosten en cijfers uit de benchmark gemeentelijk groen (Anjo de Jong, Wageningen Environmental Research, BGG-projectteam)
Klantendag 2020
12 november organiseerden we onze jaarlijkse klantendag.
Dit jaar moest de klantendag digitaal in de vorm van een webinar en mede daardoor ook aanzienlijk korter.
Dat maakte de klantendag echter niet minder geslaagd.
Vanuit Wageningen en Hoorn werd een afwisselend programma verzorgd bestaande uit presentaties, filmpjes en uiteraard de Quiz.
De reacties waren dan ook zeer positief.
De klantendag was dit keer digitaal in de vorm van een webinar.
Programma Donderdag 12 november 13:30 - 15:30:
-
13:30 Opening door dagvoorzitter Dennis de Heer, gemeente Hoorn
-
Presentatie cijfers Anjo de Jong, WUR. Met tussendoor 3 videopresentaties (zie hieronder)
-
Interactief deel Joop Spijker, WUR (De Quiz)
-
5 minuten pauze
-
Presentatie biodiversiteit Fabrice Ottburg, WUR
-
Vragen
-
15:30 afsluiting
De Videopresentaties
Tijdens de klantendag zijn drie filmpjes getoond waarin groenbeheerders van drie gemeenten vertelden over een aantal interessante aspecten van het groenbeheer.
Die filmpjes kun je hier bekijken:
- Gemeente Súdwest-Fryslân
- Gemeente Utrechtse Heuvelrug
- Gemeente Arnhem
Presentaties
Tijdens de klantendag zijn ook twee boeiende presenties gegeven. De presentatie van Anjo de Jong is alleen voor deelnemende leden. Deze is aan hen toegestuurd.
De presentatie van Fabrice Ottburg is wel via deze website te bekijken:
- Presentatie cijfers Anjo de Jong
- Presentatie biodiversiteit Fabrice Ottburg
Klantendag 2019
Dinsdag 3 december is de klantendag 2019 georganiseerd.
Ook deze keer op de campus van Wageningen University & Research.
Zoals gebruikelijk waren er 's ochtends een aantal boeiende lezingen en 's middags een aantal interesssante workshops!
Ook in 2019 was de klantendag weer druk bezocht en een groot succes.
Klantendag 2018
Dinsdag 13 november is de jaarlijkse klantendag van de Benchmark Gemeentelijk Groen georganiseerd.
Deze keer op de campus van Wageningen University & Research.
De Klantendag 2018 was dit jaar extra feestelijk in verband met het 20-jarig jubileum van de BGG.
's Ochtends worden een aantal boeiende lezingen gehouden en 's middags zijn er interesssante workshops!
Mede door het interessante programma was de klantendag dit jaar zeer druk bezocht en een groot succes.
Gebouwen Gaia en Lumen in Wageningen
Programma Klantendag 2018:
9.30 uur
Inloop met koffie/thee
10.00
Welkom en Opening (dagvoorzitter Dennis de Heer)
10.05
Resultaten benchmark (Anjo de Jong)
10.45
Interactieve rapportage (Inge La Rivière)
11.00
Hoeveelheden openbaar en privé-groen in de bebouwde kom (Rob Smidt)
11.15
Koffie-thee met gebak
11.30
Twintig jaar BGG (Dennis de Heer en Joop Spijker) terugblik 1998-2018
12.00
Quiz en feestelijk moment en prijsuitreiking quiz
12.25
Heerlijke lunch
13.15
20 jaar vooruitblik (Dennis de Heer en Joop Spijker)
14.00
Workshopsronde 1
14.45
koffie/thee
15.00
Workshopsronde 2
15.45
Afsluiting centraal
16.30
Afsluitende borrel met feestelijke hapjes
De workshops:
- Japanse duizendknoop (Joyce Penninkhof, Probos)
- Waardebeheer, Block chains: (Tony Pipping en Joop Spijker)
- Bijvriendelijk beheer en circulair (maaien en afvoeren)
- Eikenprocessierups (Joop)
Het verslag van de klantendag en samenvattingen van de interessante lezingen vindt u in de nieuwsbrief.
Klantendag 2017
Dinsdag 7 november is weer de jaarlijkse klantendag van de Benchmark Gemeentelijk Groen georganiseerd.
Dit jaar waren we te gast bij de gemeente Rotterdam.
’s Ochtends vonden de lezingen plaats in gebouw “De Rotterdam” op de 40e verdieping!
Rond lunchtijd verhuisden we naar het zalencomplex van de Fenix Music Factory waar de gemeente Rotterdam een lunch voor de deelnemers had verzorgd.
Daar vond ook het middag programma plaats met de vervolglezingen en workshops.
De dag werd uitearaard afgesloten met een borrel.
Uitzicht vanuit De Rotterdam
Programma Klantendag 2017:
9.30 uur
Inloop met koffie/thee
10.00
Presentaties
Het Rotterdamse verhaal over ‘circulair werken’ in het groen. Hierin wordt naar zo min mogelijk afval en schadelijke uitstoot gestreefd bij het werken. Gemeente Rotterdam vertelde wat voor impact dit heeft op o.a. de werkprocessen voor het groenbeheer
Presentatie van de benchmark 2016. De resultaten uit de benchmark en uit de aanvullende vragenlijst zijn door het benchmark-team worden toegelicht en zijn met elkaar in verband gebracht met ontwikkelingen in het groenbeheer
Bestrijding van de Japanse Duizendknoop. Deze plant vormt een van de meest belangrijke invasieve soorten in Nederland en is erg lastig te bestrijden. Experts van Wageningen Plant Research zijn hier nader op in gegaan.
Interactieve presentatie in de Fenix Music Factory
12.30
Heerlijke lunch
13.30
Presentaties
De groenbeheerder van de toekomst & benchmarken in de toekomst. In een interactieve setting zijn met de aanwezige groenbeheerders de belangrijkste aspecten voor het groenbeheer in de toekomst naar voren gehaald en besproken.
Na afloop borrelen in de Fenix Food Factory
14.15
Workshops
Invasieve soorten. In deze workshop is van gedachten gewisseld met Wageningen Plant Research en zijn ervaringen uitgewisseld over de (on)mogelijkheden van deze problematiek
Geografische informatie en de benchmark gemeentelijk groen. Een presentatie/workshop waarin men kennis kon zien welke informatie inmiddels (open) beschikbaar is en welke nog niet.
Vermindering hoeveelheid verharding openbare ruimte. Een toenemend deel van de openbare ruimte in dorpen en steden is verhard. Ontharden van de openbare ruimte kan een bijdrage leveren aan een aantrekkelijk stad, en ook helpen bij klimaatadaptatie: tegengaan hittestress, beter vasthouden van regenwater bij (piek)buien.
Onkruid beheer op verhardingen. Sinds 2 jaar mag er uitsluitend nog met niet-chemische methoden worden gewerkt; wat zijn de ervaringen?
16.30
Borrel
Het verslag van de klantendag en samenvattingen van de interessante lezingen vindt u in de nieuwsbrief
Klantendag 2016
Dinsdag 15 november is de jaarlijkse klantendag van de Benchmark Gemeentelijk Groen gehouden.
Deze klantendag was bedoeld voor klanten van de BGG en medewerkers van gemeenten die geïnteresseerd zijn in de Benchmark Gemeentelijk Groen.
's Ochtends zijn er een aantal presentaties gehouden.
's Middags waren er workshops waarin gediscussieerd werd over interssante en actuele thema's.
Programma Klantendag 2016:
9.30 uur
Inloop met koffie/thee
10.00
Presentaties
Opening door Joop Spijker
Welkom door Henk de Weerd (Almere)
Resultaten benchmark 2015, opvallende ontwikkelingen en enquête groen en andere beleidsthema's door Joop Spijker
Diagnose - de nieuwe benchlearning-tool die verder gaat waar de BGG stopt door Jaap van Raffe en Anjo de Jong
Presentatie: "zo doet Almere dat" door Wouter Baack (gemeente Almere)
Mededelingen Klantenraad
DE VERRASSING
12.15 uur
Heerlijk lunch
13.15 uur
Workshops ronde 1
Introductie BGG (voor niet-leden)
Brainstorm,en over Diagnose - de nieuwe benchlearning-tool
Toelichting gemeente Emmen en discussie: efficiënter omgaan met beheer
14.15 uur
En eindelijk weer koffie
14.30 uur
Workshops ronde 2
Wat kan groen betekenen voor andere functies (water, hittestress, gezondheid, luchtkwaliteit, etc.) - Presentatie en discussie (hoe organiseer je het)
Benchmarkverdieping
15.30 uur
Sluiting + borrel!!!
De klantendag was in het Stadhuis van Almere (op 5 minuten loopafstand van Almere Centraal).
De deelname was gratis. En ook niet-leden waren van harte welkom!
Het verslag van de Klantendag verschijnt in de vorm van een nieuwsbrief.
Deze nieuwsbrief zal in de eerste week van december worden verzonden naar iedereen die heeft aangegeven een nieuwsbrief te willen ontvangen.
Verslag / Nieuwsbrief:
Het verslag van de klantendag en samenvattingen van de interessante lezingen vindt u in de nieuwsbrief
Klantendag 2015
Donderdag 12 november 2015 is de jaarlijkse klantendag van de Benchmark Gemeentelijk Groen gehouden.
Deze klantendag was bedoeld voor klanten van de BGG en medewerkers van gemeenten die geïnteresseerd zijn in de Benchmark Gemeentelijk Groen.
De klantendag is georganiseerd in het Stadskantoor van Utrecht
(Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht) op 2 minuten lopen van Utrecht Centraal.
Belangrijke thema's waren:
Uitkomsten BGG (Joop Spijker)
Innovaties in het groen (Diverse sprekers)
- Groen als pareltje in de stad
- Duurzaamheid en biodiversiteit
- Groen en hittestress
- Groen en gezondheid
- Elektriciteit uit groen
- Groen en water
Nieuwe leden
Individuele rapportages
Aandacht voor groen
Het verslag van de klantendag en samenvattingen van de interessante lezingen vindt u in de nieuwsbrief
Klantendag 2014
Op dinsdag 25 november organiseerde de Benchmark Gemeentelijk Groen (BGG) haar jaarlijkse Klantendag.
Deze Klantendag vond plaats in het gemeentehuis van Wageningen.
Tijdens de Klantendag weer veel interessante presentaties.
Daarnaast werd er uitgebreid nagedacht over mogelijkheden om het project nog te verbeteren.
Belangrijkste thema's op deze dag:
de resultaten van de benchmark
de uitgevoerde enquête naar de bezuinigingen en waarden van groen
asset-management
ziekten en plagen in bomen
groen en waterhuishouding
Het verslag van de klantendag en samenvattingen van de interessante lezingen vindt u in de nieuwsbrief 2014
Klantendag 2013
Dinsdag 5 november 2013 is de jaarlijkse klantendag van de Benchmark Gemeentelijk Groen weer gehouden.
De opbouw van de klantendag was zoals gebruikelijk:
's Ochtends werd gestart met een aantal presentaties.
Naast de resultaten van de benchmark zijn ook de uitkomsten van de enquête over bewonersparticipatie gepresenteerd.
Ook is aandacht gegeven aan beheersystemen.
Spreker was de heer Alfons Schuurmans van het interactieve platform voor beheersystemen in de Openbare Ruimte (Beheerwijzer.nl).
's Middags waren er workshops. Er waren twee rondes waarin steeds kon worden gekozen uit drie mogelijke workshops.
Er was een workshop waarin gediscussieerd kan worden over de beheersystemen bij de gemeente.
Er was een workshop over de eigen resultaten in de benchmark.
En de derde workshop ging over verbetering van de producten en diensten van de Benchmark Gemeentelijk Groen.
Het complete programma was:
9.30 uur
Inloop met koffie/thee
10.00 uur
welkom
Erik ter Heide, vz. Klantenraad
10.15 uur
presentatie beheersystemen
Alfons Schuurmans, Beheerwijzer.nl
11.15 uur
Pauze
11.30 uur
Presentatie BGG
boekjaar 2012
bewonersparticipatie
de individuele resultaten
Joop Spijker
12.30 uur
Lunch
13.30 uur
Workshops ronde 1
14.30 uur
Workshops ronde 1
15.30 uur
Terugblik workshops
16.00 uur
Sluiting + borrel
De klantendag was deze keer in de gemeente Boxtel (Adres: Gemeentehuis Boxtel, Markt 1, 5281 AT Boxtel).
Klantendag 2012 - Welkom niet-leden
Dinsdag 13 november is de jaarlijkse klantendag van de Benchmark Gemeentelijk Groen gehouden.
Bijzonder aan deze klantendag was dat hij ook was opengesteld voor me-dewerkers van gemeenten die nog geen lid waren van de Benchmark.
Het programma was dit jaar mede daarom uitgebreid en extra afwisselend.
Aanwezigen konden 's ochtends verschillende interessante presentaties bij-wonen en 's middags meedoen aan workshops waarin gediscussieerd kon worden over de resultaten van de benchmark en de producten van de
benchmark. Ook was er een speciale workshop voor gemeenten die nog geen lid waren van de Benchmarkk.
Het verslag van de klantendag vindt u in de nieuwsbrief 2012
Klantendag 8-11-2011
Dinsdag 8 november 2011 was de jaarlijkse Klantendag van de Benchmark Gemeentelijk Groen.
Dagvoorzitter Erik ter Heide, voorzitter van de Klantenraad, leidde de 45 aanwezigen op een prettige manier door de dag.
Voor het project is de Klantendag een heel belangrijke gebeurtenis.
Het is de enige gelegenheid om met elkaar de resultaten te bespreken en met elkaar te discussiëren over de gewenste ontwikkelingen voor de komende jaren.
Anjo de Jong presenteerde de cijfers over het afgelopen boekjaar.
Met scherpe analyses wist Anjo de aanwezigen geboeid door de taaie materie te voeren.
Wel gaf hij aan, dat om voor een individuele gemeente conclusies te kunnen trekken een nadere analyse noodzakelijk is.
Gelukkig voorziet het project hierin.
Alle leden van de Benchmark kunnen het projectteam vragen een kleine bijeenkomst te faciliteren,
waarbij met 2 - 4 andere deelnemers van vergelijkbare gemeenten een middag of ochtend de werkelijkheid achter de cijfers wordt bediscussieerd.
Andere programma-onderdelen waren presentaties van StadSPOORT, de Groene Helpdesk (zie verderop in deze nieuwsbrief),
en een presentatie van Florence van den Bosch, onderzoeker bij Alterra, over het belang van natuurspeelruimte in de stad. Aan haar onderzoek is in de eerste nieuws-brief van de Benchmark reed aandacht besteed.
Het complete programma was :
9.30 uur
Inloop met koffie
10.00 uur
welkom
Erik ter Heide, vz. Klantenraad
10.15 uur
presentatie Databank, resultaten boekjaar 2010
Anjo de Jong
10.45 uur
De Klantenraad: wat, wie en hoe
Erik ter Heide
11.00 uur
Presentatie StadSPOORT
Hans Vinken
11.15 uur
De roep om natuurspeelruimte in de stad
Florence van den Bosch
11.45 uur
Databank 2012 (discussie)
Overhead
Index-getallen
Speciaal onderwerp
Nieuwe Leden Klantenraad
Joop Spijker
12.30 uur
Terugblik en afsluiting
Erik ter Heide
12.45 uur
Lunch
Klantendag 25-11-2010
Op 25 november organiseerde Alterra de jaarlijkse klantendag van de Benchmark Gemeentelijk Groen.
Op deze dag werd gediscussieerd over de resultaten van de benchmark naar het gemeentelijk openbaar groen over het afgelopen jaar.
Centraal daarbij stonden kengetallen over de opbouw van het openbaar groen en kengetallen over hoeveelheden, kosten en kwaliteit.
In deze tijden dat gemeenten geconfronteerd worden met budgettaire beperkingen was het nog meer dan anders belangrijk om te weten hoe de prestaties van de gemeente zich verhouden tot die van vergelijkbare gemeenten.
Op de klantendag zijn ook andere onderwerpen behandeld.
De Verenigde Naties hadden het jaar 2010 uitgeroepen tot het internationale jaar van de biodiversiteit,
omdat wereldwijd het voortbestaan van de thans nog grote verscheidenheid aan plant- en diersoorten sterk onder druk staat.
In Nederland speelt het stedelijk groen een belangrijke functie voor de beleving van biodiversiteit door stadsbewoners.
Onderzoeker stedelijke ecologie Robbert Snep is tijdens de klantendag ingaan op de strategische waarde van gemeentelijk groen voor het leveren van zogeheten 'ecosysteemdiensten' aan de stad,
in het bijzonder de beleving van lokale biodiversiteit.
In 2010 is ook de belevingswaarde van de openbare ruimte gemonitord voor het Planbureau van de Leefomgeving in het kader van het beleid rond de Nota Ruimte van het rijk.
Hieraan leverden onderzoekers van Alterra een bijdrage.
Dankzij de monitor kon achterhaald worden hoe de relatie is tussen de openbare ruimte en de ervaren leefbaarheid.
Hier stond de 'outcome' van het openbaar groen centraal, ofwel de vraag welke bijdrage het open baar groen aan de leefbaarheid levert.
Contact
Voor meer informatie over de klantendagen kunt u contact opnnemen met: